Alle zorgverleners in Nederland moeten voldoen aan de eisen die in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) worden gesteld. Kinder- en jeugdpraktijk Nienke voldoet aan deze eisen.
Wanneer u een klacht heeft, zal ik altijd eerst proberen om tijdens een gesprek met u tot een passende oplossing te komen. Mochten wij na een open gesprek met elkaar samen niet tot overeenstemming komen, dan zijn er 2 opties.
Valt de klacht binnen de Jeugdwet, dan is Kinder- en jeugdpraktijk Nienke aangesloten bij de SKJ. U kunt u een klacht indienen bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ): https://skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht/
Een andere optie, voor een klacht die valt onder Jeugdwet óf WMO, is het indienen van uw klacht bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris van SoloPartners, een klachten- en geschillenorganisatie waarbij Kinder- en jeugdpraktijk Nienke tevens is aangesloten: SoloPartners – Klachtenregeling voor zzp’ers in de zorg
Het hebben van een vertrouwenspersoon is pas verplicht bij een praktijk/instelling met 10 werknemers. Kinder- en jeugdpraktijk Nienke is een eenmanszaak en hoeft zodoende niet een vertrouwenspersoon te hebben. Echter, mocht er sprake zijn van een jeugdige cliënt die te maken heeft met een onveilige (thuis)situatie en is er een melding gedaan bij Veilig Thuis, dan kan er contact worden opgenomen met een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ): Jeugdstem is er voor jou: laat je horen
Kinder- en jeugdpraktijk Nienke zal alle medewerking verlenen en benodigde informatie beschikbaar stellen. Iedere klacht wordt nauwkeurig onderzocht en de behandeling ervan is gericht op het bereiken van een voor de klager en Kinder- en jeugdpraktijk Nienke bevredigende oplossing. Van elke klacht wordt verslaglegging gedaan en opgenomen in het cliëntendossier.