Elk kind, elk gezin en elke hulpvraag kent een eigen aanpak, benadering en proces. In de basis werk ik vanuit verbinding en het idee dat achter lastig gedrag een onvervulde behoefte zit. Gedrag heeft een functie. Wat zit er achter het gedrag dat het kind laat zien? Wat roept dit gedrag bij jou als ouder op? Wij volwassenen hebben een (soms rijke) leergeschiedenis die we met ons meedragen en van waaruit we (soms onbewust) reageren. Deze bewustwording alleen al kan een waardevol proces op gang brengen. Als je als ouder snapt waarom je doet wat je doet, kunnen we samen zoeken naar aanknopingspunten hoe je anders kan reageren naar je kind. In de begeleiding van een kind is de samenwerking met ouders in mijn ogen dan ook cruciaal. Kinderen grootbrengen begint en eindigt bij ons als volwassenen.
Naast deze basis maak ik o.a. gebruik van de methodieken en technieken van de Cognitieve Gedragstherapie (CGT), Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Poptalk.
Cognitieve Gedragstherapie (CGT) gaat ervan uit dat gedachten, gedrag en gevoelens met elkaar samenhangen. Tijdens CGT leer je hoe gedachten, opvattingen en aannames je gevoelens en gedrag beïnvloeden. Door middel van technieken en het uitdagen van niet-helpende gedachten, kan de hulpverlener je helpen om je gedachten om te zetten naar meer helpende en realistische gedachten. Zo leert CGT je hoe je je gedrag kan veranderen door niet-helpende gedachten om te buigen naar helpende gedachten.
Bij Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je anders met je gedachten om te gaan en je hart te volgen. Het grote verschil met CGT is dat ACT je leert dat het beter is om moeilijke gedachten en gevoelens te accepteren, dan deze te willen uitdagen/veranderen. Hierdoor word je veerkrachtiger en kun je makkelijker met moeilijke dingen omgaan. In tegenstelling tot veel andere methodes, werkt ACT niet vanuit de aanname dat er altijd een stoornis onderliggend is aan gedrag, maar dat er verschillende factoren en processen van invloed zijn op de totstandkoming van gedrag. Interventies worden dan ook niet ingezet om gedrag in het algemeen te veranderen, maar om de functie van invloedrijke en cliënt-specifieke factoren te veranderen. Dit sluit nauw aan bij mijn missie en visie. Ik ben ACT4Life/ACT4Kids gecertificeerd trainer; een logisch en toegankelijk ACT-model voor kinderen, jongeren én volwassenen. Voor meer informatie over ACT4Life/ACT4Kids, klik hier
POPtalk is een methode waarmee je aspecten van iemands belevingswereld letterlijk in beeld brengt. Met poppetjes en symbolisch materiaal kan iedere situatie of elk probleem worden opgesteld. Door situaties, gevoelens en gebeurtenissen met POPtalk uit te beelden, maak je het zichtbaar en wordt het makkelijker om hier (met een bepaalde mate van afstand) over te praten. Veiligheid en respect vormen de basis van ieder gesprek. Soms schieten woorden tekort, dan kan het gebruik van beelden welkom zijn. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Ik heb de cursus POPtalk Rouw en Verlies gevolgd.